Welke social media trends moet je blijven volgen?

Het gebruik van social media stijgt. Dit is belangrijk nieuws voor ondernemingen die het in kunnen zetten voor hun marketingstrategieën. In 2010 waren er 1,8 miljard gebruikers, terwijl dit getal nu op 2,7 miljard staat. Je denkt hierbij wellicht voornamelijk aan Facebook, maar de trends zijn steeds ingewikkelder geworden. Zo wordt er steeds meer gebruik gemaakt van de platformen van Snapchat, Instagram en Vine. Deze verscheidenheid biedt een hoop nieuwe kansen, maar ook uitdagingen. Het is tegenwoordig een stuk ingewikkelder om de juiste media in te zetten op het juiste moment. Met welke social media trends moet je rekening houden?

Wat zijn de cijfers?

Een groot onderzoek van Connected Life laat zien dat de helft van de internetgebruikers wereldwijd elke dag minimaal één social media kanaal gebruikt. In Nederland ligt dit percentage iets hoger, namelijk op 54 procent. En de gebruikers met een leeftijd tussen de 45 en 65 jaar hebben zelfs een gebruikerspercentage van 81 procent. Instant messaging wordt ook steeds meer gebruikt, denk hierbij aan programma’s als WhatsApp. Het is als bedrijf dus essentieel om aanwezig te zijn op social media.

Waar moet je op inzetten?

In Nederland zijn de populairste kanalen Facebook, Twitter, YouTube en Instagram. Nederlanders gebruiken het om in contact te blijven met vrienden en favoriete merken en hun eigen ervaringen te delen. Met social media heb je een perfect middel in handen om met je klant in contact te komen en de band te versterken. Het is de truc om de verschillende platformen zo goed mogelijk in te zetten. Laat je keuzes hiervoor afhangen van je doelgroep. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de cijfers dat Facebook steeds meer mensen tussen de 31 en 45 jaar aantrekt en Snapchat juist de jongere generaties binnenhaalt. Doe onderzoek naar wanneer je doelgroep voornamelijk online is en waar ze geïnteresseerd in zijn om zo effectief mogelijk te kunnen marketen.

Is het slim om in te blijven zetten op Facebook?

Er zijn veel strategen die voorspellen dat het einde van Facebook eraan zit te komen. De consumenten spreken dit echter veelvuldig tegen. Het platform blijft op nummer één staan en heeft dit jaar zelfs voor het eerst één miljard gebruikers op een dag gehaald. Ongeveer 30 procent van de wereldbevolking met internet gebruikt Facebook nog steeds iedere dag. De slechte voorspellingen lijken dus nog niet snel waarheid te worden.

Het wordt wel ingewikkelder

Zoals aangegeven betekenen meer mogelijkheden ook een ingewikkeldere marktstrategie. Het is de kunst om je hier zo goed mogelijk voor in te zetten en steeds te blijven aanpassen aan de trends van het moment. Het werkt hiervoor erg goed om één beleid en doel te houden. Welk middel je ook gebruikt, ze moeten allemaal bijdragen aan je uiteindelijke doel. Vraag jezelf daarom constant af of dat wat je wilt doen bijdraagt aan het beleid dat je wilt volgen en wat je wilt uitstralen en dan kun je erg effectief zijn.