Social media wordt steeds vaker door bedrijven gebruikt om beter contact met hun klanten te krijgen en uiteindelijk meer inkomsten te realiseren. Facebook is met haar meer dan 2,5 miljard actieve maandelijkse gebruikers een ideaal medium om dit te bereiken. Een simpele bedrijfspagina aanmaken en wachten tot de klanten binnenstromen zal echter niet werken. Als je Facebook effectief wilt inzetten, zal je iets te bieden moeten hebben en in contact moeten treden met je gebruikers. Maar hoe doe je dit? Ontdek hier tien Facebook tips voor bedrijven die een bedrijfspagina echt effectief kunnen maken.
Laatste update: januari 2022
TIP 1: Gebruik een herkenbare profielfoto
Als men je bedrijf zoekt op Facebook, dan zal de profielfoto een van de eerste dingen zijn die ze opvalt. Ook wanneer je een reactie plaatst, zal deze foto steeds te zien zijn. Denk daarom goed na over welke foto je hiervoor wilt gebruiken. Het belangrijkste aspect hierbij is dat de foto meteen herkenbaar moet zijn. Je kunt bijvoorbeeld een mooi en helder plaatje van je logo gebruiken of een duidelijke foto van je gezicht. Deze laatste optie is vooral geschikt voor een persoonlijke aanpak die past bij een coach, consultant of een ander soort eenmanszaak. Zorg ervoor dat de profielfoto helder is en meteen duidelijk maakt waar de klant mee te maken heeft. De ideale afmeting voor je profielfoto is 180 bij 180 pixels, grotere foto’s worden door Facebook automatisch verkleind.

TIP 2: Gebruik een effectieve omslagfoto
De omslagfoto neemt een groot deel van de bovenkant van je bedrijfspagina in beslag. Het is daarom erg belangrijk om ook hiervoor een effectieve foto te gebruiken. Ten eerste moet deze foto van een hoge kwaliteit zijn, het is immers erg onaantrekkelijk om tegen een onscherp plaatje aan te moeten kijken. Probeer hiernaast goed gebruik te maken van het visuele aspect. Zet de omslagfoto dus niet vol met tekst, maar maak er een interessant en sfeervol geheel van. Je profielfoto wordt ook links onderin je omslagfoto geplaatst, dus deze kun je goed op elkaar aan laten sluiten. Aan de rechterkant kunnen gebruikers klikken op verschillende knoppen zoals ‘Vind ik leuk’. Leid de kijker daarom automatisch naar deze knoppen door er bijvoorbeeld een kleine slogan boven te plaatsen die de aandacht trekt.
Let op: in de Facebook app wordt deze omslagfoto ook gebruikt, dus zorg ervoor dat de tekst in de omslagfoto ook hier goed tot zijn recht komt.
TIP 3 van 10 Facebook tips voor bedrijven: Maak van je omslagfoto een Call-To-Action
Call-To-Action (CTA) is een term die gebruikt wordt om aan te duiden dat je de gebruiker verleidt om iets te doen, bijvoorbeeld klikken op een link of ergens op reageren. Rechts onderin de omslagfoto heb je de optie om een dergelijke CTA knop aan je eigen wensen aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit: “App gebruiken”, “Boek nu”, “Shoppen” en meer. Hiermee kan de gebruiker via één simpele klik op je bedrijfspagina doorgaan naar je website. Om deze knop aan te passen, hoef je simpelweg op “Aanzet tot actie bewerken” te klikken die bij de omslagfoto is geplaatst. Je hebt nu de mogelijkheid om de knop te kiezen die jij wilt gebruiken en de link te plaatsen waar de klanten naar toe moeten worden geleid. Klik op “Statistieken bekijken” om te zien hoeveel gebruikers op deze knop klikken.
TIP 4: Maak slim gebruik van links
Het hangt er vanaf hoe je Facebook wilt gebruiken, maar soms kan het heel handig zijn om links in je bedrijfspagina te verwerken. Je kunt bijvoorbeeld in de beschrijving van je profielfoto een link plaatsen naar de pagina die meer vertelt over het bedrijf of de medewerkers. Op deze manier kan de gebruiker gemakkelijk meer over het bedrijf te weten komen. Wanneer je gebruik maakt van analyse programma’s voor je website, kun je aan deze links ook UTM parameters vastmaken. Op deze manier kun je bijhouden hoe effectief de links zijn en of klanten er daadwerkelijk op klikken.
TIP 5: Vul de Info sectie in
Een ander belangrijk onderdeel van je bedrijfspagina is de “Info” sectie. Op deze pagina vul je alle belangrijke gegevens omtrent je bedrijf in, zoals de URL naar je website, beschrijving, missie, contactgegevens en ga zo maar door. Hiernaast is de korte beschrijving direct op je bedrijfspagina te zien, dus zorg ervoor dat deze kort en bondig omschrijft wat men bij je bedrijf kan vinden. Deze gegevens zijn gemakkelijk aan te passen door met je muis eroverheen te gaan en op “Bewerken” te klikken. Laat anderen eerst je beschrijvingen lezen voordat je ze plaatst, dan weet je zeker dat je een goede omschrijving hebt gegeven en er geen spelfouten in staan. Hiernaast kun je mijlpalen aan je bedrijf toevoegen, zoals de dag van oprichting en de eerste 100 Vind-ik-leuks die je hebt gekregen. Pas deze mijlpalen aan onder de “Info” sectie.
Direct resultaat? Adverteer op Facebook
- Direct meer bereik, traffic, leads en/of sales
- Specifieke targeting mogelijkheden voor jouw doelgroep
- Zelf controle over de kosten
Meer dan 300 klanten groeien met onze bewezen methodieken
Gratis Facebook Ads groeigesprekOf bel ons direct voor gratis advies van onze Facebook Ads-specialisten
0411 700280
Ma-vr: 09:00 -17:00 uur
TIP 6: Verwerk applicaties en gebruik slimme tabbladen
Deze zesde Facebook tip voor bedrijven gaat over het gebruik van applicaties en tabbladen. Standaard staat hier de “Foto’s” optie waar je mooie bedrijfsplaatjes en andere interessante content in kunt plaatsen. Het is echter ook mogelijk om andere applicaties te integreren die bijvoorbeeld in één oogopslag laten zien welke vacatures er op dit moment bij het bedrijf open staan. Je kunt dit aanpassen in de App Center van Facebook. Wanneer je de juiste applicaties hebt gekozen, kun je ze in de goede volgorde zetten door de tabbladen bij te werken. Er kunnen vier tabbladen direct worden getoond, de rest valt onder “Meer”. Maak hier slim gebruik van door de vier prominentste applicaties voorop te laten staan.
TIP 7 van 10 Facebook tips voor bedrijven: Maak reclame voor verschillende soorten content
Je kunt reclame maken die ervoor moet zorgen dat de gebruiker iets doet, zoals het bezoeken van een pagina, een E-book downloaden, enzovoorts. Andere reclame kan juist bedoeld zijn om de interactie te bevorderen, zoals een discussie starten of de meningen van de klanten vragen. Het is belangrijk om beide vormen van reclame te gebruiken. Wanneer je namelijk alleen maar de gebruiker vraagt iets te doen, zal hij of zij zich snel overspoeld voelen met reclame en daardoor afhaken. Is er echter alleen maar content waarop gereageerd kan worden, dan zal dat niet leiden tot meer omzet. Juist de combinatie van de gebruiker in interactie te laten treden met het bedrijf en de juiste CTA zorgen voor een interactieve Facebook pagina die effectief werkt. Adverteren op Social Media stimuleert het gebruik van deze CTA’s nog verder, waardoor je sneller kan groeien.
TIP 8: Time je berichten op het juiste moment
De hele dag door je Facebook pagina volgooien met informatie zal niet werken. Als je bijvoorbeeld te snel achterelkaar dezelfde update plaatst, dan zal Facebook deze samen zetten en is je bericht niet meer goed zichtbaar. Je zult dus slim na moeten denken over wat de beste momenten zijn om nieuwe content te plaatsen. Hierbij is het goed om je doelgroep in de gaten te houden. Wie maken je doelgroep en wanneer zijn zij voornamelijk online? Werkende mensen zullen bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg of aan het begin van de avond vaak hun Facebook bekijken, terwijl studenten ook ’s nachts online zullen zijn. Door met verschillende momenten te experimenteren en het effect hiervan via de Statistieken van Facebook bij te houden, kun je de beste momenten pakken om je updates te plaatsen.

TIP 9: Modereer de berichten op je pagina en reageer erop
Houd je pagina altijd in de gaten. Het is geweldig als je een groot publiek weet te genereren waar je een interessante interactie mee hebt, maar er zitten nu eenmaal ook gebruikers tussen die iets minder positief zijn. Het is niet erg als iemand niet helemaal tevreden is, dit kan juist waardevolle informatie opleveren, maar als een gebruiker haatdragende boodschappen plaatst, dan wil je deze zo snel mogelijk verwijderen. Hiernaast kun je door het modereren van de reacties waardevolle interacties met je klanten creëren, waardoor de klantenbinding omhoog gaat en je bedrijf in waarde stijgt. Onder de optie Meldingen bovenaan de pagina kun je de berichten handig bijhouden en modereren. Grote bedrijven hebben zelfs vaak aparte afdelingen die de social media van het bedrijf bijhouden.
TIP 10 van 10 Facebook tips voor bedrijven: Maak reclame voor je pagina
Wanneer je al deze Facebook tips voor bedrijven hebt toegepast, wordt het tijd om zoveel mogelijk reclame voor je bedrijfspagina te maken. Het zou immers zonde zijn als niemand de pagina kan vinden waar je zo hard aan gewerkt hebt. Voeg ten eerste Facebook knoppen toe aan je website en je e-mails. Zo kunnen de gebruikers in één klik op je bedrijfspagina terecht komen en eventueel een reactie plaatsen. Als je een blog bijhoudt, kun je vaak ook aan de zijkant een Facebook knop toevoegen waar lezers op kunnen klikken. Hiernaast is het slim om je netwerk aan te spreken en ze te vertellen dat je nu op Facebook te vinden bent en of zij dit wellicht aan hun netwerk door willen geven. Je zult merken dat hoe meer mensen je kunnen vinden, hoe leuker het wordt.
Wil je direct meer resultaat? Dan is het interessant om te starten met het adverteren op Facebook.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.