6 klantenservice tips voor bedrijven

Een goede klantenservice is essentieel voor de voortgang van elk bedrijf. Als een klant je nu direct zou willen bereiken, hoe zou hij of zij dit voor elkaar kunnen krijgen? Het klinkt wellicht wat overdreven om elk uur van de dag aanwezig te zijn voor de klant, maar tegenwoordig wordt dat wel verwacht. Het is zo makkelijk geworden om contact met elkaar te leggen, dat we verwachten dat iedereen zo te bereiken is. Om je te helpen een betere service te bieden volgen hier zes klantenservice tips die elk bedrijf goed kan gebruiken.

Tip 1: Een veel gestelde vragen pagina
Een pagina op je website met veel gestelde vragen van klanten is heel belangrijk voor een goede klantenservice. Klanten kunnen namelijk via deze weg altijd toegang krijgen tot de antwoorden waar de meeste mensen naar zoeken. Als je website dit nog niet heeft, maak er dan eerst eentje aan met vragen die je zelf en vrienden kunnen bedenken. Vul het vervolgens aan met de vragen waar klanten mee komen. Doet dit altijd, elke nieuwe vraag die je tegenkomt moet op deze pagina komen te staan. Maak categorieën en een zoekfunctie aan om de vragen in te delen en het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Tip 2: Een lijst met populaire links
Wat bij andere klantenservice tips wel eens vergeten wordt is om een lijst te maken met populaire websites waar handige informatie op staat. Op deze manier kunnen klanten uitgebreide antwoorden krijgen op hun vragen en bevorder je de samenwerking met andere bedrijven.

Tip 3: Een goed werkend contactformulier
Met een contactformulier op je website kun je voorkomen dat klanten eerst hun e-mail moeten openen of de telefoon moeten pakken. Je maakt het mogelijk om direct contact met het bedrijf te maken, wat voor veel klanten fijn is. Zorg ervoor dat het formulier niet te ingewikkeld of te lang is.

Tip 4: Een e-mailadres dat overal te vinden is
Wanneer een klant liever wil e-mailen, moet je ervoor zorgen dat je e-mailadres zo te vinden is. Je kunt dit bereiken door deze informatie op elke pagina te zetten, bijvoorbeeld onder- of bovenaan de pagina’s.

Tip 5: Een snel te vinden telefoonnummer
Hetzelfde geldt voor je telefoonnummer. Deze moet overal te zien zijn op je website voor de klanten die liever even bellen. Persoonlijk contact blijft immers bij veel mensen nog steeds erg belangrijk als het gaat om klantenservice.

Tip 6: Een krachtig social media account
Wanneer je op Facebook of Twitter zit, kun je ook verwachten dat klanten je via deze weg vragen gaan stellen. Je kunt er zelfs een speciaal account voor aanmaken. Het belangrijkste hierbij is dat je aanwezig bent en open en eerlijk blijft communiceren. Negatieve feedback kun je op deze manier direct beetpakken en omdraaien.

Al deze klantenservice tips draaien om één ding: Luister naar je klanten en doe iets met de informatie en feedback die ze je geven.