Leadgeneratie voor je website, dat doe je zo
Je zoekt een goede manier om leadgeneratie in te zetten? Dan is het optimaliseren van je website een slimme eerste stap. Toch is het niet zo eenvoudig als dit misschien lijkt.
Daarom krijg je in deze blog 9 handige tips die je helpen, om op snelle wijze, je website te optimaliseren voor het genereren van meer leads.
Allereerst is een basiskennis over het genereren van leads van belang: welke elementen zijn van invloed wanneer iemand je website bezoekt?
Het leadgeneratie proces van een lead start zodra een bezoeker klikt op een call-to-action (CTA) op een pagina of blogpost. Deze CTA leidt naar een landingspagina. Dit is de pagina waarop een formulier zichtbaar is waar de bezoeker zijn contactgegevens kan achterlaten.
Zodra de bezoeker het formulier invult en verzendt, wordt hij naar een bedankpagina doorgestuurd.
Dit is in het kort hoe leadgeneratie in de praktijk werkt.
Om het genereren van leads op je website verder te optimaliseren volgen nu de 9 tips die je helpen om je website naar een hoger niveau te tillen.
1. Voeg formulieren toe op pagina`s die het vaakst worden bezocht
Als uitgangspunt is het goed om te benchmarken wat de huidige staat is van je leadgeneratie. Het kan namelijk zo zijn dat sommige pagina`s hele goede leadgeneratoren zijn, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Daarnaast geeft een benchmark inzicht in de mogelijke verbeterpunten.
Start met benchmarking door het uitvoeren van een audit op je website, daar waar het meeste verkeer plaatsvindt qua bezoekers.
Denk hierbij aan:
- E-mailmarketing: verkeer dat afkomstig is van gebruikers die doorklikken via een e-mail afkomstig van je site.
- Blogberichten: verkeer kan afkomstig zijn van je best bezochte blogs.
Tevens is live chat een optie, net als Social Media.
Zodra je weet waar je leads vandaan komen, zorg er dan voor dat via de getoonde pagina de interesse van de bezoeker wordt vast gehouden. Doe dit door de bezochte pagina`s bij te werken en te voorzien van gratis content (E-books, Infographics, etc.) dat geopend kan worden wanneer de bezoeker zijn contactgegevens achterlaat.
2. Meet de activiteit van elke leadgenerator
Meet met behulp van bestaande tools, zoals Google Analytics, de bijdrage die iedere leadgenerator levert aan je bedrijf. Verdiep je in de feedback die wordt geleverd, zodat bestaande inhoud verbeterd kan worden.
Daarnaast kun je ook goed lopende landingspagina`s vergelijken met de minder goed lopende. Wanneer een bezoeker sneller geneigd is om op de ene pagina wel zijn contactgegevens achter te laten en op de andere niet, dan kun je hier lering uit trekken.
3. Verbeter elke stap van het leadgeneratie proces
Er zijn een aantal punten binnen het proces die je kunt optimaliseren.
Begin bij de advertenties die de bezoeker ziet. Zorg dat deze gerelateerd is aan het onderwerp waarop je wil converteren.
Daarnaast is het conversiepad van belang. Dit pad begint zodra de website wordt bezocht en eindigt met het invullen van het contactformulier. Echter, een bezoek aan een webpagina eindigt vaak niet altijd met het gewenste doel. Achterhalen waarom dit zo is, kan door de website uit te voeren met 2 landingspagina`s. Dit kan worden geconfigureerd met Unbounce. Zo bepaal je welke tactiek het beste resultaat behaalt.
In dit onderzoek dien je de volgende 2 onderdelen te testen:
- CTA, de call-to-action; waarbij je gebruik maakt van contrasterende kleuren en afbeeldingen.
- De landingspagina`s; zorg voor zoveel* mogelijk landingspagina`s. Dit blijkt beduidend meer leads te genereren.
* Volgens een HubSpot-onderzoek genereerden bedrijven met meer dan 30 landingspagina’s op hun website 7 keer meer leads dan bedrijven met slechts 1 tot 5 landingspagina’s.
4. Plaats een eenvoudige CTA op je landingspagina’s
Een bezoeker houdt er niet van om overdonderd te worden met formulieren zonder dat het hen iets oplevert. Zorg dus dat het achterlaten van gegevens een logisch gevolg is van een behoefte aan meer info. Dat kan zijn het verder lezen van een artikel of een abonnement op een nieuwsbrief of terugkerende aanbieding.
Wanneer een bezoeker je pagina voor het eerst bezoekt, dan is hij veelal niet klaar om direct een aankoop te doen.
Denk daarom aan een CTA als `Abonneren op updates` of `Probeer gratis`. Nadat een bezoeker contactgegevens heeft achtergelaten, kun je hem volgen om te weten wat hij ervan vond.
5. Bied e-books aan als download voor specifieke blogposts
Het is een eenvoudige, maar doeltreffende manier om je bezoeker verder te informeren over het specifieke onderwerp waarover hij zojuist de blog heeft gelezen.
Aangezien bezoekers vanuit Google vaak op zoek zijn naar oplossingen voor een probleem, is het goed om deze oplossingen aan te bieden.
Voer een trefwoordenonderzoek uit over het betreffende onderwerp dat relevant is voor je branche. Daarna maak je een groep blogs over dit onderwerp, om vervolgens een document (E-book) op te stellen dat dieper ingaat op de inhoud. De bezoeker kan dit document, handig verpakt als PDF, downloaden na het invullen van naam, eventueel bedrijf en e-mailadres.
Ook hierbij kun je de bezoeker opvolgen, wanneer je de gedownloade bron eerder hebt opgeslagen.
6. Implementeer een live chat dienst voor je leadgeneratie
Een live chat is enorm in opkomst. Het geeft je bezoeker namelijk sneller een voldaan gevoel, aangezien direct aan zijn behoeften kan worden voldaan.
Voordat je de live chattool gaat installeren, is het zinvol om eerst je website te controleren op waar de bezoekers het grootste deel van de tijd doorbrengen. Dan weet je dat daar de meest geschikte plek is om de chattool te installeren.
7. Personaliseer de call-to-action
Een gepersonaliseerde CTA houdt in dat de bezoeker afbeeldingen, knoppen en productopties ziet die specifiek zijn afgestemd op zijn interesse, of op eerder bekeken pagina`s. Er is namelijk gebleken dat een dynamische inhoud en personalisatie van de CTA bijdragen tot het genereren van meer leads.
8. Test met een hoofdletter T
Test, test, test en vergelijk! Kennis en inzicht zijn simpelweg de sleutel tot meer leads!
9. Voed je leads
Een lead zal vanzelf nooit veranderen in een klant voor je product of dienst. Plaats daarom leads in een proces zodra een formulier is ingevuld. De bezoeker zal door verder te klikken op de leads, waardevolle informatie aanleveren die overeenkomt met zijn interesses.
Het proces om de leads op te volgen en te bewerken start met het versturen van relevante vervolg e-mails. Deze e-mails leren je veel over de klant, waardoor je toekomstige verzendingen hier weer op kunt aanpassen.
Om je bedrijf op internet te laten groeien ben je dus afhankelijk van leads. Met behulp van bovenstaande tips ben je nu beter in staat om de bezoekers van je website vast te houden en gerichter te interesseren.
Met uiteindelijke winst en groei van je bedrijf tot gevolg!
Direct resultaat
Ga samen met ons team direct aan de slag:
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.