Natuurlijk wil je graag zoveel mogelijk mensen bereiken en het gebruik van sociale media kan dit bereik flink vergroten. Maar hoe trek je op deze kanalen de aandacht van jouw doelgroep? Met deze 10 beste tips voor Social Media content gaat dat zeker lukken!
1. Inspireer je volgers
Natuurlijk ben je enthousiast over jouw dienst of product en wil je het liefst iedereen net zo enthousiast maken. Gebruik originele ideeën of pakkende quotes om je lezers te inspireren. En om ze daarmee uiteindelijk te overtuigen dat ze jouw product of dienst moeten hebben.
2. Werk met vaste rubrieken
Herkenbaarheid is goed voor je merk. Dit kan je bereiken door voor de content op je Social Media een vaste structuur te gebruiken. Heb je een webshop in knutselartikelen? Plaats dan bijvoorbeeld elke woensdag een knutselidee. Doe dit wekelijks en de kans is groot dat geïnteresseerden ook wekelijks terugkeren. Dat dit werkt zie je bij veel vloggers, die op een vast tijdstip een nieuwe vlog online zetten. Fans weten dat en wachten daarop.
3. Strooi met kennis
Jij hebt iets te bieden wat anderen blijkbaar niet kunnen. Het is mooi om je kennis en kunde in te zetten om je doelgroep te bereiken. Tips en trucs doen het altijd goed online. Deel bijvoorbeeld wekelijks een life hack of DIY stappenplan. Let daarbij wel op dat je het visueel maakt; alleen tekst werkt minder goed. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe bouwmarkten als Gamma en Praxis dat aanpakken. Zij delen vaak DIY-filmpjes. Handig voor de doelgroep, maar ook voor henzelf want de materialen worden vervolgens natuurlijk juist bij deze winkels gekocht.
4. Laat je klanten hun verhaal delen
Een goede manier om mensen bij jouw product of dienst te betrekken, is door simpelweg te luisteren naar wat zij te vertellen hebben. Laat anderen aan het woord over hun ervaringen met jouw product en je zult zien dat je een nieuw publiek bereikt. Dit werkt uiteraard alleen wanneer je echt iets goeds te bieden hebt, waar klanten dus ook echt tevreden mee zijn. Geen fake reviews, maar eerlijke verhalen werken het best!
5. Vertel vaker hetzelfde verhaal
Je wilt waarschijnlijk zo origineel mogelijk zijn en daarom steeds met nieuwe content komen. Het is alleen helemaal niet nodig om het jezelf zo moeilijk te maken! Zeker op sociale media kun je dezelfde informatie vaker vertellen. Het is ook geen probleem om vaker naar eenzelfde blogartikel te verwijzen. Blogartikelen worden vaak na plaatsing direct gedeeld op sociale media, maar het kan helemaal geen kwaad om bijvoorbeeld eens per maand een artikel nogmaals uit te lichten.
6. Let op de actualiteit
Werken met een planningsschema voor je posts op sociale media is handig, maar verlies daarbij niet de actualiteit uit het oog! Haak in op feestdagen, bijzondere gebeurtenissen of simpelweg op de dag van de week. Heb je bijvoorbeeld een eigen coaching bedrijf? Speel dan in op de vakantietijd, omdat dat vaak een tijd is waarin mensen gaan reflecteren op hun leven. En dus ook tijd hebben om daadwerkelijk een coach in te schakelen!
7. Durf te vragen
Feedback vragen op je product of dienst kan spannend zijn. Je wilt natuurlijk het liefst dat iedereen net zo blij is met jouw ‘kindje’ als dat je zelf bent. Wees realistisch en eerlijk: dat zit er niet in. Durf jezelf daarom kwetsbaar op te stellen en vraag je klanten naar hun mening. Sociale mediakanalen zijn een ideale weg om (potentiële) klanten mee te laten denken over jouw dienst of product. Met behulp van hun feedback kun je je bedrijf nog beter maken.
8. De mens achter het bedrijf
Om te zorgen dat volgers binding krijgen met jouw bedrijf, is het goed om ze een kijkje achter de schermen te gunnen. Laat bijvoorbeeld zien wie je medewerkers zijn. Zo kun je iedere week een andere medewerker een tip of truc laten presenteren. Laat ook weten waar je druk mee bent, waar mensen je tegen kunnen komen (bijvoorbeeld op beurzen of events) en vertel af en toe wat over jezelf. Dit hoeven geen diepgaande zielenroerselen te zijn. Alleen een melding dat je genoten hebt van een heerlijk weekje vakantie zorgt ervoor dat volgers je net iets beter leren kennen. Zet er een vrolijk vakantiekiekje bij en je hebt weer een post!
9. Speel in op veelgestelde vragen
Geen inspiratie voor een nieuwe blog of post? Kijk dan eens of er vragen zijn die door veel klanten gesteld worden. Hiervoor kun je bij een grotere onderneming ook navraag doen bij de klantenservice. Zo kan het bij een garage zo zijn dat er veel klanten bellen met vragen over het vervangen van hun winterbanden. Een mooi onderwerp voor een nieuwe post! Zo’n post geeft klanten ook nog eens de ruimte om hun vragen te stellen.
10. Beter goed gejat…
Lang leve de content van anderen! Er is niets met het delen van leuke, interessante of originele posts van anderen, zolang deze maar bij jouw product of dienst passen. Let er daarnaast op dat je niet alleen deelt, maar er zelf ook nog een kort commentaar bij zet. Geef bijvoorbeeld aan waarom je iets hebt gedeeld. Zo wordt het toch een beetje van jezelf.
Nog veel meer uit Social Media halen? Lees alles over Social Media adverteren.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.