Instagram is één van de grootste kanalen die ingezet wordt als marketingkanaal. Je kan er wereldwijd iedereen mee bereiken. Wil je jezelf, jouw merk of bedrijf promoten? Dan is een succesvolle Instagram feed de gouden tip. Een goed draaiende feed is afhankelijk van de content die je deelt. Maar hoe kom je dan aan goede content? Gebruik hiervoor onderstaande Instagram feed checklist.
#1 Kies een focus voor jouw doelgroep
Leef je in in je doelgroep. Als je een persona hebt gemaakt, kun je deze hier goed gebruiken. Stel jezelf de vraag: Waarmee wek ik de interesse van [naam persona] op? Wat is jouw specialiteit? Laat jouw doelgroep meegenieten met jouw reizen, recepten of marketing tips en wees hierin consistent zodat je volgers krijgen wat ze verwachten.
#2 Spreek met beelden
Als je social media gebruikers zo ver krijgt naar je feed te kijken is het belangrijk dat ze onmiddellijk een wauw-effect krijgen. Dit doe je met kwalitatief beeldmateriaal en door ervoor te zorgen dat alle beelden goed bij elkaar passen. Zie jouw feed als ‘winkeletalage’ van je bedrijf. Mensen moeten jouw pagina in één oogopslag kunnen linken aan een bepaald onderwerp (bv. yoga, dieren, kleding etc).
#3 Houd rekening met de look & feel
Wees niet alleen consistent in de beelden die je gebruikt, maar besteed ook aandacht aan de look & feel van de gehele pagina. Gebruik bijvoorbeeld altijd dezelfde filter voor je beelden zodat het overzicht er als een geheel uit ziet.
#4 Voeg een aantrekkelijke tekst toe
Voeg een krachtige beschrijving toe aan je foto of video. In je beschrijving kan je je persoonlijkheid laten doorschijnen. Laat je creativiteit de vrije loop maar zorg ervoor dat er een duidelijke link aanwezig blijft met de foto of video die je plaatst. Zorg voor interactie, vraag je volgers naar hun mening bijvoorbeeld, zo breng je de conversatie op gang.
Wanneer je iets post, zijn de eerste vijftien minuten het belangrijkst. Je wilt natuurlijk dat je post helemaal bovenaan komt te staan in het overzicht van je doelgroep. Hashtags zijn een handig hulpmiddel om beter gevonden te worden op Instagram. Deel relevante hashtags, kijk echt naar de inhoud van je post en pas je hashtags hier op aan.
Lees hier meer Instagram hashtags tips.
#6 Tag influencers en brands
Als dit aan de orde is, dan is het slim om influencers en brands te taggen in je berichten. Merken worden graag getagd. Voor hun is dit immers gratis reclame. Ze krijgen hier een melding van, dus de kans bestaat dat deze merken jouw post delen en dit levert jou mogelijk weer meer volgers en likes op. Probeer altijd je netwerk zo ver mogelijk uit te breiden.
#7 Voeg een locatie toe
Ook je locatie toevoegen vergroot je potentieel bereik. Voeg dus een geotag toe aan je post. Instagram gebruikers hebben de mogelijkheid om te zoeken op locatie en met een geotag verschijnt jouw foto in hun zoekresultaten. Werk je vanuit huis en woon je nou net buiten de grote stad? Dan kun je beter toch die grote stad gebruiken als geotag om je potentiële bereik te vergroten.
#8 Ga het gesprek aan
Krijg je een reactie op een post? Reageer daar dan ook op. Probeer de comments die je krijgt niet enkel te liken maar neem de tijd om ze te lezen en te reageren. Zo bouw je een connectie op met je doelgroep en het algoritme ziet dit ook als een groot pluspunt!
#9 Post consistent
De laatste maar gouden regel: Uit het oog is uit het hart. Probeer actief en aanwezig te blijven. Actieve gebruikers krijgen voorrang. Deel dus met regelmaat. Let wel op dat je niet gaat delen om het delen. Alles wat je aandacht geeft groeit, ook je Instagram feed.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.