Wist je dat een Instagram post met minstens één hashtag gemiddeld zo’n 12,6% meer betrokkenheid heeft, dan een post zonder hashtags? Hashtags zijn een krachtig wapen om een grote doelgroep te bereiken, volgers in je niche aan te trekken, de betrokkenheid te vergroten en een herkenbaar merkimago te ontwikkelen.
Maar hoe word je nu echt de king of queen van social media? We geven je enkele tips over hoe je hashtags moet gebruiken en hoe je meer, maar ook de juiste volgers kunt krijgen.
Hashtags zijn als het ware het sorteerproces van Instagram. Met zo’n 95 miljoen foto’s die worden gepost per dag, is het voor Instagram erg moeilijk om op een efficiënte manier de juiste content aan de juiste personen te tonen. Je foto zou als het ware verdwijnen in het oneindige fotoboek dat Instagram heet. Door gebruik te maken van de juiste hashtags worden je posts ontdekt door gebruikers die geïnteresseerd zijn om deze te zien. De kans is dan ook groter dat de mensen die je bereikt, je ook effectief zullen volgen of zullen reageren op je post.
Wie goed heeft opgelet, heeft gelezen dat het juiste gebruik van hashtags je zal helpen een grotere doelgroep te bereiken en je aantal volgers, betrokkenheid zullen vergroten. Het is niet zo dat, omdat je hashtags gebruikt, je volgers vanzelf oplopen. Hieronder lees je hoe je aan de juiste hashtags komt voor jouw pagina.
De voordeligste manier om een overzicht te maken van je gebruikte hashtags en hun resultaat is met een Exceltool. Houd bij welke hashtags het beste resultaat geven en na verloop van tijd zul je zien welke hashtags het beste werken voor jou. Wil je dit niet handmatig bijhouden in Excel, dan is een tool als Iconosquare erg handig!
Kies het juiste aantal
Veel bedrijven die het online goed doen, gebruiken zeven of minder hashtags per post. Het lijkt daarom makkelijk om aan te nemen dat dit het magische aantal voor iedereen is, maar dat is helaas niet het geval. Het punt is, je kunt niet weten hoeveel hashtags jij nodig hebt voor jouw posts totdat je het zelf test. Geef jezelf een aantal maanden om dit te ontdekken en varieer in deze periode van zeven tot 30 hashtags.
Wij adviseren je om specifieke en minder populaire hashtags te gebruiken. Hierdoor verklein je de concurrentie. Zo is bijvoorbeeld de hashtag #travel erg breed en geeft nog steeds miljoenen foto’s van andere gebruikers weer. Te veel dus eigenlijk om opgemerkt te worden. Travel is dan ook een erg breed begrip. Valt jouw foto onder de hashtag #luxereizen of onder #backpacken, gebruik deze dan. Kies voor een hashtag binnen de categorie die iets minder resultaten geeft, maar waarmee je wel de juiste doelgroep bereikt.
Onderzoek wat andere mensen hashtaggen
Een eenvoudige manier om hashtag ideeën te genereren is om een lijst te maken van je volgers of concurrenten en te onderzoeken wat zij aan hashtags gebruiken bij hun foto’s. Het kan ook bijzonder nuttig zijn om te onderzoeken welke influencers in jouw branche hashtaggen – per definitie zijn influencers mensen met een grote sociale-media aanhang, dus zij doen duidelijk al iets goed.
Wanneer je een hashtag in de zoekbalk van Instagram typt, toont Instagram je gerelateerde hashtags. Instagram levert ook gerelateerde hashtags op de volgende pagina nadat je op een hashtag hebt geklikt. Dit is een eenvoudige manier om een langere lijst van hashtags te maken en uit te proberen.
Volg je eigen hashtag
Tot slot nog een andere manier om Instagram hashtags te gebruiken voor je marketingdoeleinden: volg je eigen hashtag. Gebruik je bijvoorbeeld jouw merknaam als hashtag, volg deze hashtag dan zelf ook zodat je iedereen kan vinden die jouw hashtag ook gebruikt en dus over jou praat. Dit is een goede manier om in contact te komen met jouw doelgroep en een relatie met hen te ontwikkelen.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.