Inbound Marketing: Welke social media kanalen zet je in?

Inbound Marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen. Hoe focus jij je op het bereiken van je doelgroep met de juiste content? Social media is de ideale plek voor een ondernemer om content te verspreiden, maar het is belangrijk dat je weet hoe en waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken.

Ondernemers delen tegenwoordig veel en snel op verschillende kanalen, maar dit pakt niet altijd even goed uit. Het is verstandig om je als ondernemer eerst te verdiepen in de sociale media, wie bevindt zich waar en hoe maak je de juiste keuze?

Verschillende sociale media

De meest bekende sociale media kanalen zijn Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Zoveel kanalen, welke moet je kiezen als ondernemer? Hoeveel accounts moet je aanmaken? Hoe vaak moet je iets posten? Wij geven je een aantal handvatten voor deze overwegingen.

Inbound Marketing: Welke social media kanalen zet je in?

Welke doelgroep zit op welke kanalen?

De doelgroep van je bedrijf is bepalend bij het maken van de juiste keuze, houd deze daarom ook altijd in je achterhoofd. Wil je jongeren bereiken? Dan kun je beter niet voor LinkedIn kiezen, maar wel voor YouTube en Instagram.

Enig idee waar jouw doelgroep zich bevindt? Hieronder een overzicht van de grootste doelgroepen van verschillende sociale media kanalen:

  • 15 tot 35 jaar oud: Instagram en YouTube
  • 20 tot 39 jaar oud: Pinterest en Twitter
  • 35 tot 55 jaar oud: Facebook en LinkedIn

Wat is je doel op sociale media?

Nog een vraag die je jezelf moet stellen als je je op sociale media wilt begeven: Met welk doel doe ik het? Wil je je producten aanprijzen? Wil je naamsbekendheid vergroten en meer volgers? Wil je een waardevol contact met je klanten? Hieronder vind je een overzicht van sociale media kanalen en waarvoor ze goed inzetbaar zijn:

  • Facebook: vooral geschikt voor de naamsbekendheid en het verkopen van producten.
  • Instagram: meest geschikt voor naamsbekendheid bij de volgers, werkt vooral visueel.
  • LinkedIn: veel gebruikt voor netwerken onderling, vooral geschikt voor de zakelijke doelgroep.
  • YouTube: meestal gebruikt voor instructies, productuitleg en influencers.
  • Twitter: geschikt om nieuws en ervaringen te delen.
  • Pinterest: inzetbaar wanneer je online goed vindbaar wilt zijn.

Past de content bij jouw bedrijf en het kanaal dat je kiest?

Het soort content dat je maakt is belangrijk voor de keuze van het juiste kanaal. Wil je vooral instructiefilmpjes, product video’s of vlogs plaatsen? Dan is YouTube een zeer geschikt kanaal. Ben je fotograaf, dan zijn Instagram en Pinterest een slimme keuze. Wanneer je liever verhalen deelt, kies dan voor een platform als Facebook.

Het is niet verkeerd om alles eerst eens uit te proberen. Start met een aantal kanalen en houd je statistieken bij waardoor je er vanzelf achter komt welke kanalen wel of niet voor jou werken.

Meer uit je Social Media kanalen halen? Lees alles over Social Media adverteren.