Ongetwijfeld een van de leukste, en snelst groeiende, social media kanalen is Instagram. Deze gratis app die beschikbaar is voor iOS, Android en Windows Phone laat gebruikers toe om foto’s te uploaden en te delen met andere gebruikers. De foto’s en video’s kunnen bovendien direct gedeeld worden op ander social media kanalen, zoals Facebook en Twitter. Ook celebrity’s hebben ondertussen massaal hun weg gevonden naar het medium en tegenwoordig heb je zelfs heuse Instagram celebs. Laten we daarbij eerlijk zijn: zonder een grote groep volgers tel je op Instagram eigenlijk niet echt mee. De bedoeling is immers je foto’s met zo veel mogelijk mensen te delen. Maar hoe krijg je nu meer volgers op Instagram? Hoe pak je dat nu concreet aan?
Het moet elkaar complementeren
Een eerste belangrijke tip zou eigenlijk de logica zelve moeten zijn, maar is dat jammer genoeg niet. Het is door het format van Instagram aangewezen om de kaart van één duidelijke stijl te trekken die past bij het imago waar je voor gaat. Zo moeten de look en feel van al je foto’s wel een duidelijke gemeenschappelijke factor hebben. Eenzelfde kleurencombinatie aanhouden zorgt voor een samenhorig en esthetisch gevoel dat al veel sneller noopt tot volgen.
Misschien wel de belangrijkste tip voor meer volgers op Instagram is het gebruik van relevante hashtags. Niets is zo irritant als accounts die consequent niet ter zake doende hashtags gebruiken om meer bereik aan te trekken. Zorg dat de hashtags bij jouw profiel passen en bij het imago dat je uitstraalt en let erop welke hashtags een groot zoekvolume hebben. Je neemt beter die synoniemen op die het vaakst gezocht worden.
Populairste hashtags op dit moment:
#love #TagsForLikes #TagsForLikesApp #TFLers #tweegram #photooftheday #20likes #amazing #smile #follow4follow #like4like #look #instalike #igers #picoftheday #food #instadaily #instafollow #followme #girl #iphoneonly #instagood #bestoftheday #instacool #instago #all_shots #follow #webstagram #colorful #style #swag
De call-to-action
Een call-to-action is een typisch begrip dat komt overgewaaid uit de marketingwereld maar wel ontzettend effectief is. Als je echt wil dat mensen je volgen of een reactie geven moet je erom durven vragen. Zo kan je om reacties te stimuleren en dus je bereik te vergroten vragen om een mening over de foto, om het antwoord op een vraag of simpelweg om je te volgen. Zo lang je hier niet mee overdrijft komt dit niet irritant over.
Ga voor persoonlijk
Of je nu een eigen Instagram account hebt of dat van een onderneming beheert: deze tip blijft relevant. Foto’s die een inkijk geven in het leven van mensen en die ook gewoon gezichten tonen krijgen systematisch meer likes en volgers. Het mag dan ontzettend kunstzinnig zijn consequent je gezicht uit foto’s te houden maar veel volgers ga je hier jammer genoeg niet mee aantrekken!
Geef eens iets weg
De beste manier om heel snel heel veel volgers bij te krijgen is een win-actie te organiseren waarbij mensen je moeten volgen om iets te winnen. Dit hoeft zelfs niets te zijn dat al te waardevol is: je zou er versteld van staan wat mensen soms doen voor een gratis product. Let wel op dat je dit niet te vaak doet en je ook kiest voor een item dat relevant is aan je profiel. Anders komt het nogal vreemd over!
Wees uniek!
Meer volgers op Instagram krijgen draait uiteindelijk ook om een unieke insteek hebben. Als jij exact hetzelfde levert als die 200 concurrenten waarom zouden mensen jou dan volgen? Daarbij bedoelen we overigens niet dat je een uniek topic moet zoeken. Een bestaand en populair topic via een nieuwe insteek benaderen is al meer dan goed genoeg.
Tip: Voor het vormgeven van posts, probeer eens deze app van Adobe (alleen iOS).
Promoot jezelf!
Wees niet bang om jezelf te promoten op andere social media kanalen. Dat is in het begin misschien een wat vreemd gevoel, maar je zult al snel de resultaten zien. Als ze niet weten dat je op Instagram zit zul je immers geen volgers krijgen!
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.