Op welk tijdstip content plaatsen op Social Media?

6 tips om op het juiste moment content op Social Media te plaatsen

Er wordt wel eens gezegd dat timing alles is. Wellicht dat je er zelf nog niet eens zo bij stil hebt gestaan, maar in heel veel facetten wordt succes en falen door timing bepaald. Denk maar eens aan koken. Een slechte timing zorgt in dit geval voor een zwarte verbrande massa die linea recta de prullenbak in kan. In comedy is timing ook essentieel om de zaal aan het lachen te krijgen. Bij het gebruik van content marketing is dit niet anders. Marketeers moeten gebruik maken van de juiste content op de juiste plaats op de juiste tijd. Dit is niet altijd even gemakkelijk. Daarom zijn hier 6 tips voor je opgesteld die je kunnen helpen om op het juiste moment de meest passende content te plaatsen voor het hoogste rendement.

Tip 1: Wie is je doelgroep?

De allereerste stap in elk marketing proces is het in kaart brengen van je doelgroep. Je kunt immers geen effectieve campagne starten zonder dat je weet voor wie je het doet. Je kunt deze data verkrijgen door bijvoorbeeld te onderzoeken welke klanten je tot nu toe hebt gehad en wat hun demografische kenmerken en gedragingen zijn. Social media kan je hier ook bij helpen. Zo laat Facebook Audience Insights zien welke mensen er op jouw Facebook pagina actief zijn en wat ze daar doen. Stel hiernaast je doelen vast. Wil je informeren, meer klanten genereren of iets heel anders?

Tip 2: Wat is je content?

Wanneer je een goed idee hebt van wat je doelgroep wil en wat jouw eigen doelen zijn, kun je de verschillende types content onderzoeken en uitgeven. Stel jezelf vragen als: Wil mijn doelgroep kleine, snelle blogs of juist uitgebreide analyses? Moet ik gebruik gaan maken van visuele middelen of video? Wil mijn doelgroep juist informatie of apps kunnen downloaden? Om hieraan te kunnen voldoen kun je het beste je content als een krant of tijdschrift zien. Je content moet net als bij hen een breed publiek aanspreken die voor ieder iets te bieden heeft.

Tip 3: Ontdek mogelijkheden

Er zijn een heleboel verschillende doelen voor het genereren van content. Denk bijvoorbeeld aan interactie met je klanten, merkbekendheid krijgen, klanten binnenhalen, hoger in Google komen, enzovoort. Het is belangrijk dat je voor jezelf helder hebt welke van deze doelen je na wilt streven. Zo kun je bijvoorbeeld voor het verkopen van een E-book voornamelijk gebruik maken van relevante blogs die de lezer door laat klikken naar het E-book. Het werkt het allerbeste wanneer je een uitgebreid content plan maakt waarin staat wanneer je welke content uitgeeft en hoe. Houd hierbij rekening met speciale dagen en andere evenementen die voor jou relevant zijn.

Tip 4: Blijf op de hoogte

Het is erg belangrijk dat je jezelf op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen die gebeuren rondom jouw vakgebied. Zo blijf je up to date en kun je op het juiste moment relevante content plaatsen. Houd bij wat anderen schrijven en wat er in het nieuws komt te staan. Je kunt hier heel goed websites zoals Google Trends en NewsWhip voor gebruiken. Zo blijf je op een handige manier direct op de hoogte. Denk hierbij vooruit en reageer direct wanneer een populair onderwerp ineens de kop op steekt. Hoe sneller je hierbij bent, hoe beter.

Tip 5: Probeer verschillende tijden uit

Hoewel er al veel onderzoek is gedaan naar de beste tijden om content op social media te plaatsen, is het toch het beste om hier zelf mee te experimenteren. Jouw doelgroep kan namelijk net weer anders zijn dan de doelgroepen die onderzocht zijn. Als richtlijn kun je deze resultaten uiteraard wel gebruiken:

  • Facebook: Er lijkt veel gebruik van te worden gemaakt op donderdagen, vrijdagen en in de weekenden. Over het algemeen is het tussen 13:00 en 15:00 het drukst.
  • Twitter: Twitteraars zijn vooral online aan het begin van de avond en tussen 02.00 en 03.00 uur ’s nachts wordt de hoogste CTR behaald.
  • E-mail: Nieuwsbrieven lijken het beste te worden gelezen tussen 08.00 en 11.000 & 12:00 en 14:00.
  • Blog: Vooral het weekend lijkt de beste tijd om een blog te posten.

Tip 6: Experimenteer

Deze laatste tip gaat over experimenteren. Probeer vooral heel veel dingen uit en houd bij wat wel en niet effectief is. Reageer snel op onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep, gebruik humor en vraag jezelf af waar jij zelf graag over geïnformeerd zou willen worden. Vraag aan anderen wat ze ervan vinden en blijf experimenteren. Op deze manier kom je op verrassende effecten en leuke uitkomsten terecht. Content en social media zijn ideaal om te combineren, dus maak er gebruik van.