Het is een feit, steeds meer Nederlanders kopen online. Dit blijkt uit cijfers van het CBS die kort geleden zijn gepresenteerd. Er is een stijging te zien in internetgebruikers die af en toe & regelmatig online shoppen. Vooral kleding, reizen en tickets zijn hierbij erg populair. Veel ondernemers springen slim op deze ontwikkelingen in door zelf een webshop te beginnen.
Hoe groot is de stijging voor de webshops in Nederland?
De internetgebruikers in Nederland die tussen de 12 en 75 jaar zijn kennen een stijging in de online aankopen. In 2013 gingen 7,5 miljoen gebruikers regelmatig online om producten of diensten af te nemen. In 2014 is dit getal gestegen tot 7,9 miljoen gebruikers. Deze stijging is snel gegaan, in 2005 waren er nog maar 3,9 miljoen regelmatige kopers en in 2010 al 6 miljoen. Het totale aantal online winkelaars is van 10,3 miljoen in 2013 gestegen naar 10,4 miljoen in 2014. In 2005 waren er nog maar 5,9 miljoen online shoppers. Ongeveer 2 miljoen internetgebruikers deden in 2014 geen online aankopen. De groei in online winkelen is ook te zien in de stijging van de online omzet van de detailhandel. Deze is namelijk in 2014 met 11 procent gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor. De cijfers geven duidelijk aan dat online winkelen steeds is blijven groeien in de afgelopen tien jaar.
Hoe, wat en waar wordt er gekocht?
Hoe?
Het betaalmiddel dat door de online shoppers veruit het meest wordt gebruikt is internet bankieren (iDEAL). Ruim 92 procent gebruikt deze betaalmethode. 44 procent gebruikt hiernaast wel eens een creditcard om te betalen. 30 procent betaalt contant of maakt gebruik van een overschrijving. Maar 3 procent gebruikt een prepaid card of een E-wallet, deze betaalmethode wordt dus bijna niet gebruikt.
Waar?
Nederlanders kopen toch het liefst bij een webwinkel uit Nederland. 94 procent van de online shoppers hebben een aankopen in een Nederlandse webwinkel gedaan. 28 procent wil hiernaast wel via een webwinkel binnen de Europese Unie online kopen. 20 procent heeft ook uit landen buiten de Europese Unie een online aankoop gedaan.
Wat?
De producten die het meest worden gekocht zijn reizen, kleding en tickets voor evenementen. Ongeveer twee derde van de regelmatige online shoppers heeft in 2014 één of meerdere van deze producten gekocht. Hiernaast is er voor de webshops in Nederland een stijging te zien in de online aankopen van huishoudelijke producten zoals wasmachines en meubels. In 2014 zijn deze aankopen met 8 procent gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor. Cosmetica, levensmiddelen en schoonmaakproducten worden hiernaast steeds populairdere producten om online aan te schaffen.
Zelf een webshop beginnen?
Wil jij ook meedoen met het succes van de online verkoop? Begin dan je eigen webshop, wij helpen je hier graag bij. Bij ons heb je namelijk de mogelijkheid om een WooCommerce webshop te openen en te beheren. WooCommerce is een van de meest gebruikte plug-ins voor online verkopen, vooral door start-ups en MKB. Deze plug-in maakt het namelijk mogelijk om gemakkelijk een inventaris op te stellen, nieuwe producten toe te voegen en te verwijderen, prijzen aan te passen, kortingscodes mogelijk te maken en ga zo maar verder. Het werkt net zo gemakkelijk als het bijhouden van een blog. Er draaien al meer dan 600.000 online winkels op deze manier en WooCommerce is al meer dan 7,5 miljoen keer gedownload. Ben jij de volgende? Ontdek wat wij voor je kunnen betekenen om jouw eigen webshop gebruiksvriendelijk en tot een succes te maken.
[vc_video link=’https://www.youtube.com/watch?v=1KahlicghaE’]
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.