Uit het Nationale Social Media Onderzoek, op 24 januari gepubliceerd door Newcom, blijkt dat WhatsApp dit jaar het grootste sociale platform in Nederland is. Met 9,8 miljoen gebruikers blijft het Facebook net voor, dat met 9,6 miljoen wel het grootste openbare platform is.
Ten opzichte van vorig jaar is er dit jaar opnieuw een toename zichtbaar in het totale aantal gebruikers van social media. 9 op de 10 Nederlanders zijn tegenwoordig actief op social media. En met 9,8 miljoen maandelijkse gebruikers en 7 miljoen actieve gebruikers per dag is WhatsApp het belangrijkste sociale platform, hoewel het verschil met de nummer twee, Facebook, niet bijzonder groot is. Dat heeft namelijk respectievelijk 9,6 miljoen maandelijkse en 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers. YouTube, het derde grootste platform, staat op enige afstand met 7,2 miljoen maandelijkse en 1,3 miljoen dagelijkse gebruikers.
Twitter is de grote verliezer
Verder valt op dat niet alle sociale platforms even goed presteren. Het aantal gebruikers van elk platform in de top drie – WhatsApp, Facebook en Youtube – is toegenomen ten opzichte van 2015, maar bij Twitter, inmiddels nog maar de nummer zes, is een daling zichtbaar. Het aantal maandelijkse gebruikers nam met 200.000 af tot 2,6 miljoen, en het aantal dagelijkse gebruikers daalde van 1 miljoen tot 900.000. Bij LinkedIn is een gemengd beeld te zien, omdat het aantal maandelijkse gebruikers is gestegen, maar er minder mensen dagelijks actief zijn. Kleinere social media zoals Pinterest, Snapchat en Instagram laten overtuigende groeicijfers zien, hoewel het aantal gebruikers in absolute zin nog niet erg hoog is.
Verschillen in gebruik tussen jongeren en ouderen
Wie nog wat dieper in de cijfers duikt, kan in het onderzoek enkele opvallende trends zien. Het blijkt bijvoorbeeld dat de daling van Twitter vooral komt omdat jongeren massaal weggaan bij het platform. Van de tieners is zelfs bijna de helft (48%) ermee gestopt. Daarentegen is het aantal Twitterende ouderen bijna verdubbeld (45% groei ten opzichte van 2015). Ook het aantal ouderen op Facebook is hard gestegen, met maar liefst 52%. Onder jongeren is daar een stabilisatie te zien, die waarschijnlijk duidt op een verzadiging van de markt. Verder is duidelijk dat de kleinere platforms vooral jongeren aantrekken.
Het Nationale Social Media Onderzoek
Het Nationale Social Media Onderzoek is een grote enquête die sinds 2010 jaarlijks wordt gehouden in opdracht van Newcom Research & Consultancy. Dit jaar deden 10.484 respondenten mee. Het moet opgemerkt worden dat het enigszins controversieel is om WhatsApp een sociaal platform te noemen, zeker omdat in het onderzoek andere populaire berichtendiensten zoals Facebook Messenger, iMessage en Telegram niet zijn meegenomen.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.
¿En qué reto de marketing online podemos ayudarle?
Nuestros especialistas en línea están deseando escuchar su historia y asesorarle.