Gebruik van Social Media in Nederland (2018)

In deze blog kijken we naar het gebruik van Social Media in Nederland. Iedereen die toegang tot het internet heeft kan gebruik maken van Social Media en een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking doet dat dan ook. Sterker nog, ze maken gebruik van meerdere Social Media kanalen. Welk kanaal gebruikt wordt is echter wel afhankelijk van de leeftijd van de gebruiker, zo laat recent onderzoek van Newcom Research & Consultancy weten.

Hieronder kijken we naar welke platformen er op dit moment in Nederland worden gebruikt en met welke frequentie.

WhatsApp

Het meest gebruikte Social Media kanaal is WhatsApp, met deze berichtendienst kan eenieder heel eenvoudig contact onderhouden met vrienden en bekenden. Groepsapps worden veelvuldig gebruikt voor groepsgesprekken met vrienden, teamleden of klasgenoten. Maar liefst 11,5 miljoen mensen maken gebruik van dit medium. Hierbij maakt het niet uit welke leeftijd iemand heeft, het maakt een groei door onder mensen van alle leeftijden.

Facebook

Op de tweede plaats staat Facebook, dit kanaal wordt gebruikt om contact te houden met vrienden en bekenden. Daarnaast is het heel eenvoudig om kennis te maken met nieuwe mensen middels de groepsfunctie en is het volgen van bedrijven ook een bezigheid van velen. 10,8 miljoen mensen maken gebruik van Facebook, dit is vergeleken met andere jaren stabiel gebleven. Het dagelijks gebruik van Facebook is echter wel gedaald, zeker onder jongeren onder de 20 jaar. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten. De reden hiervoor is met name dat het platform teveel oudere gebruikers heeft waardoor jongeren er zich niet thuis voelen.

YouTube

De derde plek wordt ingenomen door YouTube, hoewel dit meer een kanaal is waar je filmpjes over jezelf post en filmpjes van anderen bekijkt blijkt dit toch een populair Social Media kanaal. 8 miljoen mensen gebruiken YouTube. Vooral onder jongeren blijkt dit platform razend populair.

LinkedIn

LinkedIn, het zakelijke Social Media kanaal is goed voor 4,4 miljoen gebruikers. Naast je eigen C.V. en dat van anderen kun je hier ook bedrijven volgen of je aanmelden voor platforms die bij je interesses passen.

Instagram

Een leuke foto posten op Social Media platform Instagram is razend populair, het is het snelst groeiende Social Media platform op dit moment. Maar liefst 4,1 miljoen mensen maken hier gebruik van, dit zijn voor een groot deel jongeren die het platform gebruiken om snel foto’s te delen met vrienden. Maar de groei van dit medium valt niet alleen te verklaren door de jongeren die het gebruiken. Mensen van alle leeftijden hebben instagram gevonden en daardoor maakt dit medium zo’n sterke groei door.

Pinterest

Het online prikbord waarbij je afbeeldingen die je inspireren verzamelt kan rekenen op 3 miljoen gebruikers, daarmee heeft het twitter t.o.v. vorig jaar ingehaald.

Twitter

Twitter, het Social Media platform waarbij je korte berichten en afbeeldingen aan al je volgers kunt sturen is een plaats gezakt en staat met 2,8 miljoen gebruikers net achter pinterest.

Snapchat

Snapchat is populair onder 2,4 miljoen gebruikers, met name doordat de berichten die je verzend vrij snel weer verdwijnen. Hierdoor is dit platform met name populair onder jongeren.

Tumblr, Wechat en Foursquare

Deze drie Social Media kanalen kunnen rekenen op respectievelijk 0,4, 0,2 en 0,2 miljoen gebruikers en staan daarom onderaan het lijstje.

Privacy

Hoewel Social Media razend populair zijn maken veel gebruikers zich zorgen om hun privacy. Maar weinig mensen hebben vertrouwen in Social Media met betrekking tot de veiligheid van hun gegevens. Tweederde van de gebruikers maken zich zorgen dat hun gegevens doorverkocht worden. Vergeleken met voorgaande jaren is dit echter gestabiliseerd.

Het gebruik van Social Media in Nederland kort samengevat

  • WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube;
  • Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers;
  • Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar;
  • Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren;
  • WhatsApp & Instagram groeien in bijna alle leeftijdscategorieën;
  • Vertrouwen in Social Media is nog altijd beperkt (privacy).

Benieuwd naar het volledige onderzoek over het gebruik van Social Media in Nederland? Je kunt het via deze link downloaden.