Zijn Instagram hashtags nieuw voor je of heb je een opfrisser nodig na al die wijzigingen in Social Media land? Dan bieden deze 10 tips uitkomst!
Maar eerst, wat zijn hashtags eigenlijk?
Hashtags worden het meest gebruikt op Instagram en Twitter (en af en toe op Facebook), en zijn een creatieve manier om aan te geven waar je over post. Hashtags kun je eigenlijk voor de volgende doeleinden gebruiken:
- om berichten of specifieke informatie te vinden over een bepaald onderwerp
- om je gedachten te delen in een reactie
- om je verbonden te voelen of je te verbinden met een community
We adviseren je om in het begin je favoriete Instagram accounts, of zelfs een aantal van je concurrenten, goed te bekijken en te ontdekken wat voor Instagram hashtags zij gebruiken. Je zult zien dat zij creatieve zinnen gebruiken en met woorden spelen.
Hashtags zijn direct verbonden met de tijd dat je een foto plaatst, dus je wilt je hashtags gebruiken op het moment dat, of net nadat, je een foto hebt geplaatst. Vaak zie je dat mensen uren later nog hashtags toe gaan voegen, maar dit werkt niet. Je kunt het beste je hashtags posten op het moment dat je een foto post.
Je mag maar liefst 30 hashtags per foto op Instagram gebruiken, wat je natuurlijk kunt combineren met je normale tekst, een leuke bijzin onder de foto.
Er zijn een aantal sterke meningen (oh, wat houden we toch van het web) over wat het magische nummer is voor het aantal hashtags dat je gebruikt per foto. Door jaren aan ervaring hebben we ontdekt dat hoe meer hashtags je gebruikt, hoe meer ogen je ziet rollen, dus gebruik (in het begin) lekker al die 30 hashtags als jij 30 hashtags wilt gebruiken ;-).
Deze accounts hebben al zo hard gewerkt, dat ze al genoeg loyale volgers hebben en hun betrokkenheidspercentage al hoog genoeg is, dat wanneer ze iets posten, ze al blij zijn met hun huidige Instagram bereik en ze het niet meer nodig vinden om actief hashtags te gebruiken.
Als je bedrijfsnaam of je Instagram naam nog niet heel bekend is, adviseren we om je naam niet te gebruiken als een hashtag. Dit omdat, als mensen je toch nog niet kennen, ze ook niet actief gaan zoeken naar jouw naam. Ze zullen je foto dus niet vinden met die hashtag en je kunt daarom dus beter een andere hashtag gebruiken om door je doelgroep gevonden te worden.
Je zou, als je al actieve volgers hebt, wel een uitnodiging of uitdaging voor je volgers in je profieltekst kunnen plaatsen, door een hashtag te claimen. Op die manier betrek je mensen bij jouw account en zullen er meer reacties of likes komen en gaan volgers echt met jouw content aan de slag.
Om heel eerlijk te zijn, weten we dat niet zeker, die twee hashtags zijn vreselijk en je weet nooit zeker wat je ervoor krijgt.
Als je nu denkt #f4f?, #f4f betekent, als je iemand volgt, volgen zij je terug, ‘Follow for follow’. Net zoals #l4l betekent ‘like for like’.
Naar onze mening is het spam en zal het je geen fatsoenlijke volgers (of klanten) opbrengen.
Hashtag-onderzoek kan op Instagram zelf. Instagram heeft hiervoor een geweldige optie waar je kunt zoeken naar hashtags. Daarnaast tonen ze bij een hashtag een aantal gerelateerde hashtags, altijd handig. Er zijn ook een aantal tooltjes die je hiermee kunnen helpen, bijvoorbeeld: hashtagify.me.
We adviseren wel om wat research te doen naar jouw niche, welke hashtags worden gezocht door jouw doelgroep. Denk hierbij een beetje out of the box.
TIP 9: Het gebruik van een hashtag in een reactie op iemand anders zijn Instagram pagina
Het is prima om een hashtag te delen, een leuke opmerking te maken, of om te denken dat de andere persoon de hashtag feed moet zien (hashtags zijn klikbaar en brengen je naar de pagina waar je alle foto’s ziet van mensen die diezelfde hashtag hebben gebruikt), maar als je hoopt dat jouw foto hierdoor toegevoegd wordt in een Instagram feed, dan werkt het niet. Je kunt dus beter gewoon alleen je eigen werk taggen.
Dit is geheel aan jou, het is jouw account, zolang je hashtags maar relevant zijn! Het Instagram algoritme vindt het makkelijker om te categoriseren wat voor soort Instagram account je hebt en kan je zo makkelijker aanbevelen bij anderen.
Wij zouden adviseren, dat je een lijst maakt voor de beste Instagram hashtags voor jou en daar wat verschillende groepjes van gaat maken. Als je bijvoorbeeld een webshop voor schoenen hebt, maak dan een groepje hashtags voor #sneakers, een groepje voor #laarzen en een groepje voor #kortingsacties. Gebruik een aantal van dezelfde tags, en wees daarnaast creatief, afhankelijk van het onderwerp waar je over post.
Meer uit Social Media halen? Lees alles over Social Media adverteren.
Met welke online marketing uitdaging kunnen wij je helpen?
Onze online specialisten zijn benieuwd naar je verhaal en adviseren je graag!
Met welke online marketing uitdaging kunnen wij je helpen?
Onze online specialisten zijn benieuwd naar je verhaal en adviseren je graag!