Merkbekendheid vergroten op Facebook: 4 tips

Je merkbekendheid vergroten op Facebook: 4 tips voor een sterker merk

Als je op Facebook wilt adverteren, helpt het om één specifieke focus te hebben. Denk bijvoorbeeld aan meer bezoekers voor je website of meer vind-ik-leuks voor je Facebookberichten. Het is echter veel effectiever om je op één van de twee te richten, dan op allebei tegelijk. En dat geldt ook als je je merkbekendheid wilt vergroten.

We geven je hieronder 4 tips om precies dat te bereiken en een sterker merk op te bouwen via Facebook.

1. Bereik het juiste publiek

Als je je merkbekendheid wilt vergroten, moet je er om te beginnen voor zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt: mensen die je advertentie niet alleen zien, maar hem zich ook herinneren. Bij Facebook kun je sinds kort een nieuwe doelstelling selecteren voor je advertentiecampagne die precies die mensen opzoekt, oftewel de “Merkbekendheid” optie.

Je kunt daarbij nog kiezen uit twee andere instellingen. Als je kiest voor “Optimalisatie voor merkbekendheid”, regelt Facebook het verder zelf. Je advertenties worden dan automatisch op zo’n manier en aan zo’n publiek vertoond dat ze maximaal effect hebben. Als alternatief kun je kiezen voor “Optimalisatie voor bereik”. Daarbij kun je ook nog de vertoningsfrequentie (bijvoorbeeld iedere dag, week, vijf keer in totaal, enzovoorts) en de CPM (Cost Per Mille, hoeveel je betaalt per 1000 vertoningen) bepalen, zodat je bijvoorbeeld meer mensen kunt bereiken. Je hebt zo dus wat meer controle en flexibiliteit.

2. Maak je advertenties extra opvallend

Sommige soorten advertenties hebben veel meer impact, bijvoorbeeld omdat de gebruiker er meer interactie mee kan aangaan. Dat is dus een uitgelezen kans om je merk prominent naar voren te brengen. Op Facebook zijn in het bijzonder video- en diavoorstellingsadvertenties effectief. Een videoadvertentie is zo krachtig omdat die automatisch kan worden afgespeeld zodra de advertentie in het nieuwsoverzicht van een gebruiker verschijnt. Zo trek je dus direct de aandacht én kun je die vasthouden terwijl je video loopt. Wel kost het al snel veel tijd en geld om zo’n video te laten maken, en dan kan een diavoorstelling een goed alternatief zijn. Binnen een paar minuten kun je met een aantal foto’s een aantrekkelijke voorstelling met bewegende beelden creëren, zodat je hetzelfde effect als met een videoadvertentie kunt bewerkstelligen.

3. Bouw je klantenbestand uit via Facebook en Instagram

Iedere maand maken er 1,65 miljard mensen gebruik van Facebook en 400 miljoen van Instagram. Dat betekent dat je een enorm aantal potentiële klanten kunt bereiken via beide platforms. Bovendien ligt er voor de slimme adverteerder een mooie kans om extra kostenefficiënt te adverteren. Als je ervoor kiest om je advertentie zowel op Facebook als op Instagram te vertonen, wordt je campagne namelijk automatisch geoptimaliseerd om zoveel mogelijk resultaat tegen zo min mogelijk bestedingen te boeken. Dat gaat heel eenvoudig door de advertenties in dezelfde advertentieset te plaatsen. En omdat advertenties automatisch op beide platformen werken, hoef je er verder niets meer aan te doen.

4. Analyseer je resultaten

Via Facebook Advertentiebeheer zijn tal van rapportages van je advertentiecampagne te vinden. Zo heb je snel een grondig inzicht in de effectiviteit van je advertenties. Let vooral op de rapporten “Geschatte stijging in advertentieherinnering (personen)” en “Statistieken voor merkprestaties”. Het eerste rapport vergelijkt het aantal mensen dat je advertenties heeft gezien en de tijd die ze ernaar keken met historische statistieken, waarmee Facebook kan inschatten hoeveel mensen je advertenties bij zijn gebleven. Het tweede rapport biedt een overzicht van diverse belangrijke statistieken waarmee je je merkbekendheid kunt kwantificeren, zoals het bereik, het aantal videoweergaven en de kosten daarvan. Dat soort gegevens zijn immers relevanter dan de standaarddata als het aantal klikken en vind-ik-leuks.

Wil je ook graag je merkbekendheid vergroten op Facebook en heb je daar hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Meer weten over Social Media Marketing? Neem contact op!